Blomkålsgratäng

För några veckor sedan hittade jag ett recept på blomkålsgratäng, jag älskar blomkål men min andra hälft har det inte som favorit. Så därför passade det alldeles utmärkt att ha det till middag nu när han är borta på praktik. Ett superenkelt recept som passar till det mesta. Du kan hade som en enkel lunch/middag tillsammans med någon korv eller liknande. Idag var jag dock sugen på en köttbit så fick bli lite helstekt fläskytterfilé, den blev supersaftig! Jag steker aldrig klart tjockare köttbitar på stekjärnet utan bryner det så det får fin färg sen får det gå in i ugnen tills det är färdigt, låt det dock vila lite innan du skär upp det. På så sätt så behåller du den goda köttsaften i köttet och söt hamnar inte på skärbrädan :)
Här kommer receptet på den gods gratängen:

Ca 500 gram fryst blomkål
2 dl grädde
2 dl créme fraiche
100 gram riven ost (gärna någon ost med lite smak, tex prästost).
2-3 msk brynt smör
Salt och peppar

Gör så här: 
Sätt ugnen på 175 grader.
Koka blomkålen i några minuter och låt den därefter rinna av i ett durkslag. Bryn smöret så det blir lite gyllenbrunt, blanda i grädden och créme fraichen och smaksätt med salt och peppar. Lägg blomkålen i en ugnsfast form, strö över osten och häll på gräddblandningen över blomkålen. Sätt in mitt i ugnen och gratinera i ca 20 minuter tills gratängen fått lite färg. Servera med någon god korv, kyckling eller kött.






Simple is that! Tror att detta är ett recept som både barn och vuxna kan uppskatta då blomkålen får en krämig och god smak. Jag älskade det i alla fall och kommer göra det fler gånger, även om jag får äta det själv här hemma, men ska försöka få Ola att testa det ;)

En nyhet idag är att jag har blivit faster för andra gången. Blev ju faster till en underbar liten pojk i juni och igår blev jag faster till en liten flicka. 2990 gram och 47 centimeter. Så nu har jag ännu mer hemlängtan till mina små älskade syskonbarn <3 och min familj och vänner saknar jag också såklart! Blir att planera hemresa snart!!

Ha en fortsatt underbar kväll!

Mina meddelanden:

Lämna ditt meddelande nedan:

Namn:
Spara information?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0