Lågkolhydrat pizza

Jag kan inte säga att jag är ett stort fan av LCHF som diet eller livsstil men det finns en massa LCHF recept som jag hittat och gärna vill testa! Dessutom vet jag att min mage är känslig mot gluten och då passar många LCHF recept bra eftersom de brukar vara utan gluten. Som denna pizzan!
Unnade mig denna goda sak i fredags och jag blev väldigt nöjd med resultatet. Visst botten smakar inte som vanlig brödpizzabotten men det gjorde inte mig så mycket då jag tyckte mycket om den och det var lätt som en plätt att fixa till. Till pizzan behöver du:

4 portioner

4 ägg
3/4 dl vatten
1,5 dl mandelmjöl
1,5 msk fiberhusk
1 tsk bakpulver
1,5 dl riven ost
Salt

Toppingtips:
Pastasås/Tomatsås
1 påse riven mozzarella (ca 200 gram)
200 gram skalade räkor 
Strimlad skinka 
Vitlök

Gör så här: 
Sätt ugnen på 200 grader.
Vispa äggen pösiga. Blanda de torra ingredienserna även osten. Vispa ner dem plus vattnet i äggsmeten och låt stå i 5 minuter.
Bered sedan ut smeten på en bakplåtsklädd plåt, den får inte vara för tjock. Förgrädda botten i 15 minuter i mitten av ugnen.
Ta ut och bered på pasta/tomatsåsen och sedan hälften av den rivna mozzarellan och lägg på pressad vitlök, skinkan och räkorna. Toppa därefter med resten av den rivna osten. Grädda mitt i ugnen på 225 grader tills pizzan fått fin färg.

Servera med en god sallad till :)



Ni kan givetvis lägga på vad ni vill på pizzan men denna toppingen jag använde är en av mina favoriter. Jag blev positivt överraskad. Botten blir fast och bra och smakar något mellan omelett och pizzabotten. Och det bästa är att jag inte fick ont i magen! Vanlig pizza innebär oftast magont och illamående för mig men denna satt som en smäck!

Så testa denna till pizzamyset nästa gång :)



Mina meddelanden:

Lämna ditt meddelande nedan:

Namn:
Spara information?

E-postadress: (publiceras ej)

Bloggadress:

Meddelande:

Trackback
RSS 2.0